Thursday, January 10, 2013

Anak kecil itu..


Usai sahaja berbicara denganmu,aku tidak mampu lagi membendung apa yang terbuku di kalbu..maka mengalirlah manik-manik jernih d pipiku.Hatiku sayu,sebu...Perbualan denganmu telah membuatkan aku menyingkap kembali zaman kecilku juga zaman persekolahanku.Aah,pasti sahaja bila dikatakan zaman kecil,kebanyakannya kan mengenang kembali kenakalan dan keupayaan sebagai anak kecil ketika waktu bermain atau ketika mengasah bakat membina sesuatu yang hebat  dari perkakas dan perhiasan rumah.Sudah pasti kan kedengaran waktu itu leteren ibu.Huhuhu..bermain di taman permainan,mahupun berkejaran di sekeliling rumah.Lucu bukan.


Tidak pada ku..Di saat usia baru mengenal huruf dan membaca..waktu bermain bukan keperluanku,malah aku tidak ada masa untuk itu.Waktu itu aku diajar tetang tanggungjawab sedangkan saat itu erti tanggungjawab juga aku tidak tahu.Aku harus sentiasa berwaspda.Harus sentiasa melindungi keluarga,terutama adik2 ku.Waktu itu aku sudah bijak menghitung kerana aku harus membantu keluargaku meneruskan kelangsungan hidup.Ya,waktu itu aku menapak meniti usia sebagai seorang anak kecil yang punya kudrat yang luar biasa untuk membantu keluarga.Waktu itu aku hanya memahami apa yang aku perlu lakukan untuk melindungi keluarga.Tidak ada pengertian tentang masa depan mahupun keindahan warna kehidupan.Anak kecil itu adalah aku yang seringkali jatuh..bangkit semula..jatuh..bangkit lagi...jatuh dan jatuh dan jatuh lagi..DIA yang tak pernah menjauh sentiasa memberi harapan padaku untuk terus bangkit semula meneruskan hidup sehingga menjadi siapa aku pada hari ini.DIA Maha Mengetahui segalanya..DIA tidak pernah jauh di saat aku menjauh..DIA sentiasa memberi jalan bila aku sudah putus harapan.Betapa kasihNYA dia padaku..di beri peluang untuk berubah menjadi hambaNYA yang taat..Sungguh DIA tidak memerlukan aku,tapi aku sangat memerlukan DIA,Penciptaku.


P.1

3 comments:

one said...

Moga sntiasa tabah...

asrar humaira said...

Terima kasih kerana mendoakan agar anak kecil itu tabah..

one said...

InsyaAllah...sentiasa...